Ombudsdienst

Melden van (medische) incidenten, klachten en suggesties

Hoezeer wij ook ons best doen, u kunt altijd klachten hebben. Vragen, problemen of klachten worden het best opgelost waar en wanneer ze ontstaan. Als dit niet lukt, kunt u steeds terecht bij de ombudsvrouw. Zij behandelt uw klachten objectief en onafhankelijk met respect voor uw privacy. Elke klacht wordt behandeld en beantwoord. Uw ervaringen helpen immers om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren. De meeste problemen kunnen snel en eenvoudig worden opgelost. Anonieme klachten worden niet opgevolgd.

 

Wat is een medisch incident?

Een medisch incident is een onbedoelde gebeurtenis die tot schade aan de patiënt heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden als gevolg van een medische handeling, een hospitalisatie of een medisch onderzoek. In dit verband worden ook termen als 'medische fout' of 'onbedoelde schade' gebruikt. De patiënt of zijn vertrouwenspersoon kunnen hiervoor een 'medische klacht' indienen. U kunt een medisch incident rechtstreeks doorgeven aan de betrokkene of contact opnemen met de ombudsdienst (zie contactgegevens onderaan).

 

De ombudsdienst werd erkend door de Wet over de Rechten van de Patiënt van 22 augustus 2002 (BS 26 september 2002) en het KB van 8 juli 2003 (BS 26 augustus 2003).

 

Contact ombudsdienst

Marleen Verhaert
T 03 320 56 08

ombudsdienst@azmonica.be

 

De ombudsdienst is tijdens de kantooruren (8u - 16u30) bereikbaar.

Voor een gesprek, graag vooraf een afspraak maken.

Campus Antwerpen

(aanmelden aan het onthaal)

Elke weekdag

Na afspraak

Campus Deurne

(aanmelden aan het onthaal)

Elke weekdag

Na afspraak

 

 



Auteur: Lieve Dierickx
Laatste aanpassing: 10/04/2017