AZ Monica ontvangt het label ‘Sportbedrijf’
AZ Monica behaalde het label ‘Sportbedrijf’ voor 2022–2023, uitgereikt door Sport Vlaanderen. Hier zijn we heel fier op, want dit label geeft aan dat onze organisatie zich engageert om gezondheid, sport en beweging te promoten naar de medewerkers. Een gezonde geest én een gezond lichaam, daar gaan we voor!
Het welzijn van medewerkers staat hoog op de agenda. Daarom investeert AZ Monica in een dynamisch en geïntegreerd welzijnsbeleid dat bijdraagt tot een aantrekkelijke werkomgeving, waarin medewerkers dagelijks met goesting aan het werk gaan.
Dit label kregen we niet zomaar. We moesten onder andere kunnen aantonen dat we een gezondheidsbeleid hebben waar structureel aan gewerkt wordt, dat dit beleid is afgestemd op de behoefte van onze medewerkers en dat we de initiatieven op verschillende manieren communiceren. We vertellen je graag hoe we dit aanpakken.
Structureel gezondheidsbeleid
Binnen onze organisatie hebben we een ‘kernteam welzijn’: de diensten HR, Kwaliteit en Preventie, de stuurgroep ‘Welzijn’ en onze partner IDEWE werken samen aan een gezondheidsbeleid. Daarnaast hebben we de werkgroep ‘Health@Work’, die met een jaarlijks toegekend budget een aantal acties op poten zet ter ondersteuning van de medewerkers.
Maar we werken niet enkel top-down, er zijn ook elk jaar initiatieven van de medewerkers zelf. Zo wordt er tijdens de zomermaanden een leuke zomerbar georganiseerd en hebben we in de winterperiode het ‘Vuur van AZ Monica’, voor en door medewerkers.
Fysieke en mentale gezondheid
Tal van initiatieven dragen bij aan een aantrekkelijke werkomgeving. Voor de versterking van de fysieke en mentale gezondheid namen we de afgelopen jaren verschillende initiatieven.
We zetten in op een doorgedreven fietsbeleid. Zo bieden we aan onze medewerkers een verhoogde kilometervergoeding, een fietsbijstandsverzekering via VAB en voorzien we afgesloten fietsenstallingen op beide campussen met lockers en oplaadpunten voor elektrische fietsen. We organiseerden ook al een groepsaankoop voor elektrische fietsen en nemen deel aan het project ‘Slim naar Antwerpen’, waarbij je gratis een alternatief vervoersmiddel kan testen voor je woon-werkverkeer. Daarnaast organiseerden we een Strava-fietschallenge en namen enkele sportieve collega’s deel aan de Sporta Mon(t) Ventoux.
Maar de sportieve initiatieven gaan veel verder dan alleen fietsen. Zo staan we elk jaar trouw op post aan de start van de Antwerp 10 Miles & short run en lopen we de Race for the Cure waarmee we ons inzetten voor de strijd tegen borstkanker. We hielden een teamdag boordevol sportieve activiteiten, organiseerden wekelijkse yoga- en pilateslessen, initiatielessen rond ‘core stability’ … de lijst is lang! En om het verhaal compleet te maken, is er voor elke medewerker een herbruikbare drinkbus, loopshirt en fluohesje.
We besteden ook aandacht aan gezonde voeding: elke maand kunnen de afdelingen een fruitkistje laten vullen en ons team van diëtisten geeft op het intranet tips voor een gezond eetpatroon.
Het fysieke aspect is één kant van het verhaal. Minstens even belangrijk is het psychosociaal welzijn van de medewerkers. Ook hier zetten we op in door sessies rond gezonde veerkracht aan te bieden. Alle leidinggevenden volgen daarbovenop ook een opleiding rond teamzorg en welzijn op de afdeling.
Wie zich niet goed voelt en nood heeft aan een gesprek, kan terecht bij vertrouwenspersonen. Dit doen we niet alleen, maar in samenwerking met IDEWE. Er is ook een intern opvangteam om medewerkers te ondersteunen na een schokkende gebeurtenis. Je staat er dus zeker niet alleen voor en kan rekenen op een breed vangnet als je dat nodig hebt.
Alle informatie rond psychosociaal welzijn is gebundeld in een brochure, zo kunnen onze medewerkers meteen terugvinden waarvoor en bij wie ze terechtkunnen.
Interne communicatie
Iedereen op de hoogte brengen van alle (ondersteunende) activiteiten en diensten kan een grote uitdaging zijn. We zetten daarom verschillende digitale kanalen in, zoals het intranet – met een eigen ‘Health@Work’-pagina, een digitale nieuwsbrief voor medewerkers, schermen en screensavers in het ziekenhuis, een interne facebookgroep … Maar we maken eveneens gebruik van offline communicatie zoals flyers en brochures, zodat we ook de vele medewerkers kunnen bereiken die tijdens hun werkuren niet aan een computerscherm zitten.
Welzijnsbevraging
Al deze initiatieven komen er niet zomaar, ze groeien vanuit de behoefte van onze medewerkers. Dankzij welzijnsbevragingen kunnen we peilen naar de behoefte van de medewerkers. De acties die we organiseren, komen daaruit voort. Zo weten we dat we een gericht aanbod kunnen bieden waar onze medewerkers echt iets aan hebben. En daar doen we het natuurlijk voor.
Galerij
Publicatie:25-07-2022